sobota, 16 lipca 2016

NLP w 21 dni – Alder Harry, Beryl Header | Recenzja książki

NLP – sposób na zmianę życia czy bujda na resorach?

Teraz każdy chwali się, że zna NLP. No bo to takie modne, bo wypada interesować się rozwojem osobistym. Sama swego czasu to zgłębiałam. Było ok., ale wiesz co? Wydaje mi się, że to jest dobre dla , którzy szybko łykają różne rzeczy i którym wiele do zmiany nie potrzeba. Przeczytałam książkę NLP w 21 dni Aldera Harr'ego, Beryla Header'a i mam mieszane uczucia.

NLP w 21 dni - Alder Harry, Beryl Header

Wydawnictwo: Rebis
Stron: 320

Co kryje się pod tajemniczym skrótem NLP? Czy jest to jakiś magiczny sposób na zmianę osobistą i osiąganie celów? Jak zareagujesz, jeśli powiem Ci, że tak? Albo chociaż trochę tak, no bo wiadomo, że poznanie danej metody nie jest równoznaczne z osiągnięciem jakichś efektów.

W książce NLP w 21 dni Harry Alder i Beryl Heather piszą, że NLP to:

NLP to skrót terminu Neuro-Linguistic Programming (programowanie neurolingwistyczne - dop. tłum.), oznaczającego nowatorskie podejście do kwestii porozumiewania się i rozwoju człowieka. Nazywa się je sztuką i nauką tworzenia indywidualnej doskonałości bądź studium doświadczenia subiektywnego. NLP pozwala w stopniu doskonałym posiąść umiejętności porozumiewania się z innymi oraz uczy praktycznych metod zmieniania sposobu myślenia i zachowania. Dzięki nim wiele milionów osób buduje lepsze związki, zyskuje pewność siebie i osiąga sukcesy w każdym aspekcie życia.

NLP to zbiór technik pozwalających lepiej się komunikować, osiągać wyższy poziom motywacji, zmieniać swoje negatywne postawy i nabierać nowych - pozytywnych. NLP to wspaniałe  narzędzie, dzięki któremu tysiące kobiet i mężczyzn na całym świecie dosłownie odmieniło swoje życie. Tylko nie ja.

„NLP w 21 dni” – brzmi nieźle, nie? Tak, jak gdyby naprawdę można było się tego wszystkiego nauczyć w dwa tygodnie. Podobno tyle czasu człowiek potrzebuje do tego, żeby zmienić swoje nawyki. Testowałam i u mnie nie było fajerwerków. Książka jest napisana naprawdę fajnie. Profesjonalnie i bez lania wody, ale mnie to nie porywa. Może za długo siedzę już w rozwoju osobistym, żeby łykać wszystko, jak młody pelikan.

 „Dzięki NLP doskonałość nie wydaje się już tak trudna do osiągnięcia. W każdej doskonałej umiejętności czy zachowaniu można doszukać się pewnej „strategii". Strategie te, choćby nawet stosująca je osoba nie zdawała sobie sprawy z ich istnienia, obejmują sekwencje myśli i działań, które składają się na osiągnięcie pomyślnego rezultatu”.

Twórcami Programowania neurolingwistycznego byli matematyk i informatyk Richard Bandler oraz lingwista John Grinder.  Nauczyciel i uczeń pracujący pod wspólną banderą szukali jednej wspólnej cechy łączącej dokonania sław takich jak Virginia Satir, Milton Erickson i Gregory Bateson. Okazało się, że spektakularne efekty, jakie osiągali ci terapeuci wynikały ze sposobu, w jaki pracowali z pacjentami. Bandler i Grinder zdołali poznać te zadziwiające metody, sprecyzować, udoskonalić i nadać im miano NLP - Programowania Neurolingwistycznego.

Główne założenie NLP opiera się na modelowaniu, czyli nabywaniu cech obiektu czy osoby, do której chcielibyśmy być podobni i której umiejętności chcielibyśmy posiąść. Wiadomo, że nauka odbywa się poprzez naśladownictwo i ten właśnie sposób twórcy NLP zastosowali w swoim modelu. NLP bada jak za pomocą zmysłów filtrujemy docierające do nas informacje oraz w jaki sposób je wykorzystujemy. Programowanie zawiera w sobie cały zestaw zasad i ćwiczeń mających na celu umożliwić nam osiągnięcie sukcesu. Możemy pozbyć się w ten sposób negatywnych skojarzeń, stresu i zmienić postrzeganie denerwujących nas rzeczy.

Głównymi jego założeniami NLP są stwierdzenia:


1. Mapa nie jest terenem, czyli sposób, w jaki postrzegasz świat, niekoniecznie musi być obiektywny, gdyż jest to tylko i wyłącznie Twój punkt widzenia.
2. U podstaw zachowań leżą pozytywne intencje.
3. Możliwość wyboru jest lepsza od jego braku.
4. Komunikat był taki, jaka jest reakcja odbiorcy.
5. Nie ma porażek, są tylko informacje zwrotne.

Z założeniami się zgadzam, ale metody pracy nad sobą nie zawsze mi odpowiadają. Wykonywałam ćwiczenia, ale no cóż – rezultatów nie było. Bo ja to jestem w sumie taka bestia, że lubię widzieć efekty od razu. Jeżeli ich nie ma, to przestaje wałkować dany temat. Nie twierdzę jednak, że u Ciebie NLP się nie sprawdzi. Każdy jest inny. Może Tobie to podpasuje.


To tylko 3 tygodnie. Warto spróbować. Przecież każdy chce żyć lepiej. Zmiany nie muszą być duże. Liczy się chęć działania. Tej nigdy się nie żałuje.

2 komentarze:

  1. Wybierałam się kiedyś na szkolenie z programowania, ale później tak wyszło że zachorowałam i przepadło. Bilet wykorzystała koleżanka. Ja bym jednak wolała uczestniczyć w takim szkoleniu, bo z książek tak na sucho to ja się uczyć nie potrafię.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z tego, co się orientuję, to takie szkolenie to teraz ok. kilkaset złotych, ale chyba warto. Nie słyszałam jeszcze, by ktoś żałował.

      Usuń

Podziel się swoją opinią dotyczącą wpisu.

Copyright © Literutopia , Blogger