środa, 13 sierpnia 2014

Najlepszy blog o książkach... i najgorszy

Książkowa blogosfera ma się coraz lepiej, kiedy tam czytam poszczególne blogi, to widzę, ile pracy i zaangażowania poświęcają ich autorzy. Ciekawi mnie niezmiernie, jaki jest najlepszy blog o książkach, który można spotkać w polskim internecie. Widomym jest, że każdy książkowy blog działa na trochę innych zasadach , jedne skupiają się wyłącznie w wąskiej tematyce (np.książki dla dzieci, poradniki, czy thrillery), inne nie ograniczają się do żadnych kategorii, promują wszystko, co warte uwagi.

Oglądam, czytam i oceniam ale nadal zastanawiam się, który blog o książkach jest najlepszy. Z którego wynieść można najwięcej informacji i który prowadzony jest tak, że dosłownie nie można od niego oderwać wzroku. Pretendentów mam kilku i muszę przyznać, że dość wysoko stawiają poprzeczkę, bo ich treści naprawdę są fenomenalne.

Najlepszy blog o książkach - który?

Na uwagę zasługują moim zdaniem:

www.subiektywnieoksiazkach.pl
www.kreatywa.net
www.recenzje-leny.blogspot.com
www.cyrysia.blogspot.com

Dla mnie najlepszy blog o książkach powinien cechować się następującymi wyznacznikami:
  1. Powinien być na bieżąco aktualizowany.
  2. Musi zawierać szczere i dokładne recenzje.
  3. Nie moze usilnie promować wydawnictw, bo traci wtedy na wiarygodności.
  4. Powinien kusić estetyczną i ciekawą szatą graficzną, ale nie przytłaczać mnogością reklam i migającymi banerami.
  5. Autor/autorka powinni wykazywać chęć do podejmowania dyskusji z czytelnikami (i ten punkt akurat prawie na wszystkich blogach występuje).
  6. Nie może być zawsze "na tak", czasami musi się autorowi coś nie podobać :)
Blog z recenzjami książek to po pierwsze bardzo subiektywne miejsce, wiec trudno narzucić jakikolwiek schemat i zasady, ale podczas swojej oceny często kieruje się powyższymi i dają mi one podstawy, żeby jakoś konkretną stronę "skatalogować". Zdaje sobie sprawę, że każdy ma w tej kwestii inne podejście a taki, który by wszystkim dogodził, to jeszcze się nie urodził.

Ciekawa jestem jak według was wygląda najlepszy blog o książkach, co musi mieć, żeby się podobać, a czego mieć nie powinien. Ja nadal poszukuje swojego ideału, czyli miejsca, na które mogę wchodzi nieustannie i z pewnością, że zawsze znajdę tam coś ciekawego. Z drugiej jednak strony zastanawiam się, który blog o książkach jest moim zdaniem najgorszy (no niestety takie też się zdarzają i przyczyn może być wiele). Do kategorii najgorszych z pewnością zaliczyłabym miejsca, które:

  • kopiują treść z innych serwisów
  • piszą recenzje sponsorowane
  • piszą recenzje nieszczere
Szata graficzna nie jest już tutaj taka ważna, liczy się sam przekaz, to, co ktoś chce zaprezentować i sposób, w jaki to prezentuje. Dla mnie najbardziej liczy się samodzielna praca i nawet, jeżeli ktoś nieporadnie kleci zdania, ale pokazuje, że co, to czytał działa na niego - jestem zawsze na tak.

Dajcie znać, jaki blog uważacie za najlepszy, który blog książkowy waszym zdaniem spełnia wszystkie moje (albo wasze) kryteria ocen. Konia z rzędem dla każdego, ko zostawi mi link do najlepszego jego zdaniem bloga książkowego oraz do tego najgorszego. Muszę zaktualizować moją listę czytelniczą a samodzielne szukanie trwa baaaardzo długo :)

Podzielcie się ze mną linkami do waszych blogów, bardzo chętnie się z nimi zapoznam, bez względu na to, czy uważacie je za najlepsze, czy jeszcze trochę im brakuje do ideału.

22 komentarze:

  1. 1. Miasto Ksiazek
    2. Krytycznym okiem
    3. http://martinwoolf.blogspot.com/
    4. tramwaj nr 4

    OdpowiedzUsuń
  2. Agatko o tym ostatnim to ja pierwsze słyszę :0

    OdpowiedzUsuń
  3. Ogólnie się zgadzam, zwłaszcza z listami rzeczy dobrych i niedobrych. Mam jednak jedno pytanie - co znaczy to zdanie "Blog z recenzjami książek to po pierwsze bardzo obiektywne miejsce..."? Czy to tylko zwykła pomyłka i miało być "subiektywne" czy może coś innego.
    Listy ulubionych nie przedstawię z lenistwa, ale preferuję zawodowców - recenzentów/recenzentki i krytyków/krytyczki.

    OdpowiedzUsuń
  4. Wow, czuję się zaszczycona, że umieściłaś mój blog na swojej liście. Nawet nie wiesz, jaka to motywacja. Moja lista najlepszych blogów:

    1. Myśli i słowa wiatrem niesione
    2. Magiczny Świat Książki
    3. Świat książek i ja... (cyrysia)

    Jeśli chodzi o najgorsze to wolę się nie wypowiadać. Pozwolisz, że zachowam to dla siebie ;)

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  5. @daftcount masz rację dzięki za czujność, już poprawiam :)

    @awiola no jasne ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Rzadko czytuję inne blogi o książkach, z braku czasu niestety. Ale chętnie podrzucam link do mojego bloga z ciekawością czekając na Twoją opinię,

    Pozdrawiam, Piotr

    OdpowiedzUsuń
  7. Pozwolę sobie zostawić link do swojej strony. Nie wiem czy jest najlepsza czy najgorsza, oceńcie sami. Należy do tych wąskotematycznych. Piszę o poradnikach dla małżeństw, rodziców oraz o książkach dla dzieci. Zapraszam na makulka.blogspot.com.

    OdpowiedzUsuń
  8. A ja tak przekornie powiem, że nie mam potrzeby wybierania jednego (czy trzech, czy dziesięciu) najlepszego, są po prostu blogi (i niemało ich), które lubię czytać, ludzie, którzy inspirują i przyciągają osobowością albo stylem. ;) Jeśli natomiast chodzi o miejsca warte polecenia, zajrzyj w wolnej chwili do Luizy (owarinaiyume.wordpress.com), jest nie tylko utalentowana, ale i przesympatyczna. :)

    OdpowiedzUsuń
  9. @makulka - dzięki :)

    @kasjeusz i właśnie o to chodzi, czasami rankingi nie są potrzebne.

    OdpowiedzUsuń
  10. http://nieuleczalna-bibliofilka.blogspot.ie/2014/09/104-na-krawedzi-krzysztof-numpsa.html?m=1

    OdpowiedzUsuń
  11. http://wychowananaksiazkach.bloog.pl

    OdpowiedzUsuń
  12. polecam spojrzeć na bloga
    http://redhead-in-wonderland.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  13. http://literackie-mole.blogspot.com/
    jak dla mnie najlepszy :3

    OdpowiedzUsuń
  14. czytanko.pl trochę niedoceniany bo nowy ale autorka się rozkręca.

    Ps. Co to jest Widomym?
    cytat: Widomym jest, że każdy książkowy blog działa na trochę innych zasadach

    OdpowiedzUsuń
  15. coczytakochanapaskuda.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  16. Ciężko jest stworzyć coś hobbystycznie i poświęcić mnóstwo czasu a niekiedy pieniędzy aby dać coś od siebie, sam osobiście staram się bardzo mocno coś w tym zdziałać :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Ja postanowiłam się skupić na nie tak wąskim zakresie romansów. Dopiero się rozkręcam, ale mam nadzieję że do tych najgorszych się nie zaliczam :) http://szczyptaromansu.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  18. http://bookmaniacy.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  19. Ja uwielbiam http://wielkibuk.com/ zarówno w wersji pisanej jak i vlogowej. Olga jest niesamowita! Nie lubię bloggerów, którzy piszą pozytywną opinię o naprawdę kiepskiej książce, tylko dlatego, że otrzymali ją od wydawnictwa.

    OdpowiedzUsuń
  20. Dzięki Twojemu wpisowi jak i komentarzom można znaleźć naprawdę interesujące strony poświęcone literaturze. Super!

    OdpowiedzUsuń
  21. Ja głównie czytuję czasdlaksiazki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  22. Miło widzieć w tym zestawieniu Kreatywę, gdzie skądinąd mój blog został ostatnio polecony, za co jestem niezmiernie wdzięczny :D

    OdpowiedzUsuń

Podziel się swoją opinią dotyczącą wpisu.

Copyright © Literutopia , Blogger