środa, 21 września 2016

Coaching drogi - Robert Kozłowski | Recenzja książki

Coaching, czyli ja sobie to chyba inaczej wyobrażałam...

Pocoachowałam się trochę. A co. Gdy przyszła do mnie "książka" Coaching drogi Roberta Kozłowskiego, to miałam wrażenie, że wysłano mi pustą kopertę. Zaglądam do tej koperty, a tam jednak coś na spodzie jest. Była książeczka w formacie mniejszym niż A5, ale w kolorowej, pełnej życia okładce. A w środku? No właśnie. Żeby się dowiedzieć, musisz przejść niżej.

Coaching drogi

Coaching drogi - Robert Kozłowski

Stron: 84
Wydawnictwo: Psychoskok

Książeczka jest dosłownie mikroskopijna, ale w sumie ma to konkretny cel. Traktuje przecież o bardzo wąskim zakresie tematycznym, a tak naprawdę o metodzie autorstwa coacha Roberta Kozłowskiego. Kozłowski stworzył swój plan coachingowy, który nazwał coachingiem drogi.

Czym jest coaching drogi?


W coachingu drogi chodzi o to, by prowadzić klienta przez wszystkie etapy jego zmiany, ale niczego nie narzucać. Książka Coaching drogi uczy, jak zadawać otwarte pytania i wręcz "zmuszać" osobę coachowaną do samodzielnego szukania rozwiązań i realizowania swoich celów. Z pozycji Kozłowskiego dowiadujemy się, że coach:

  • Nie powinien niczego narzucać.
  • Nie ma prawa sugerować klientowi właściwych wyborów.
  • Nie może oceniać klienta.
  • Powinien traktować coachowanego jako osobę zdolną i kreatywną.

Zawsze miałam wrażenie, że coachowie mówią "zrób tak i tak" albo "tego nie rób". Tutaj natomiast dowiadujemy się, że zadaniem coacha jest aktywnie słuchać, ciągle zadawać pytania i chwalić klienta. Coach ma towarzyszyć klientowi w drodze do celu i pomagać mu w odkryciu własnego potencjału. Jego zadaniem nie jest przejście drogi za klienta, tylko towarzyszenie mu w niej na zasadzie partnerskiej relacji.


Czy Coaching drogi jest tylko dla coachów?


Absolutnie nie. W książce znajdziesz pytania, które możesz zadać sobie samemu lub jakiejś bliskiej osobie. Na pewnym poziomie ta książka uczy podstaw coachingu. I tutaj mamy taką zaletę, że przecież nie trzeba być profesjonalnym coachem, by pomóc sobie lub znajomej osobie w dojściu do czegoś, o czym się marzy.

Książka napisana jest prostym językiem, a rozdziały są krótkie i konkretne. Naprawdę wolę taką formę niż ciągłe lanie wody po to, by stron było więcej. Dzięki krótkiej formie książkę można dosłownie "połknąć" w jedno popołudnie, a jeszcze zostanie czasu na to, żeby zrobić pranie i później to pranie wyprasować. ;) (nie łaź w pomiętym).

Zestaw gotowych pytań naprawdę zmusza do myślenia. Ja sama byłam zdziwiona swoimi odpowiedziami. Każda taka pozycja wnosi w moje życie ogromną wartość, bo uczy mnie odkrywać własne wnętrze i rozpoznać swoje prawdziwe potrzeby. To tak jakby zajrzeć w głąb siebie i odkryć coś, czego do tej pory się nie widziało.

Wierzę, że odpowiedź jest różna w zależności od tego, jak zada się pytanie. Uczmy się zadawać pytania poprawnie, bo tak wiele jest w nas jeszcze do odkrycia. Amen.

Książkę możesz zgarnąć tutaj: Coaching drogi
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Podziel się swoją opinią dotyczącą wpisu.

Copyright © Literutopia , Blogger